کود NPK

کود NPK هم در تغذیه باغات و محصولات زراعی و هم برای گیاهان زینتی و خانگی ضرورت دارد.

 

همه گیاهان به سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز دارند و این سه عنصر پایه اصلی تغذیه گیاهان را شکل میدهد.

 

کود NPK مخفف حرف اول سه عنصر پرمصرف و ضروری برای رشد و نمو تمامی گیاهان است. این سه عنصر نیتروژن N، فسفر P و پتاسیم K هستند.

این سه عنصر را عناصر ماکرو نیز میگویند، چون مصرف بالایی دارند و ریزمغذی ها یا همان عناصر میکرو در کنار این عناصر جهت تکمیل تغذیه مورد استفاده قرار میگیرند.

 

بسته به نیاز گیاه کود NPK مورد نیاز متفاوت است

کود NPK ترکیبی از سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم با نسبت های متناسب است.

انواع کود NPK

دو معیار درصد عناصر و شکل آن می تواند در خرید این کود تاثیرگذار باشد. بسته به نیاز گیاهان درصد عناصر مختلفی را برای این کود در نظر گرفته میشود.

 

کود NPK 20-20-20

جزو پرکاربردترین کودها میباشد چراکه درصد متعادلی از عناصر اصلی را داراست. از این کود بیشتر برای افزایش رشد عمومی و رویشی گیاهان و تامین عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم کافی برای شروع رشد استفاده میکنند. ( در گیاهان آپارتمانی نیز کود پایه گیاهان برگی است که با مصرف آن رشد شاخه و برگ ها افزایش میابد.)

کود NPK سه بیست دارای نسبت مساوی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم است.

کود NPK 12-12-36

یک کود عمومی و پرمصرف هم در بخش کشاورزی و هم در خانه است. این کود با درصد پتاسیم بالایی که دارد علاوه بر تامین عنصر پتاسیم لازم در گیاهان و درختان منجر به افزایش گلدهی، دوام گلها و بالا رفتن کیفیت در رشد میشود.

در گیاهان آپارتمانی گوشتی این کود به عنوان پایه بیشتر استفاده میشود.

کود NPK 10-52-10

شناخته شده ترین کود NPKی فسفر بالا میباشد. فسفر بالای این محصول، حجم و رشد ریشه ها را افزایش می دهد و به این ترتیب علاوه بر کمک به سلامت عمومی گیاه در رشد تاثیر مستقیم میگذارد.

این کود در گیاهانی که علائم کمبود فسفر دارند نیز قابل مصرف است.

کود NPK 5-50-5

یکی دیگر از کودهای فسفر بالا میباشد، که به عنوان محرک رشد و حجم دهنده ریشه ها کارایی خوبی دارد. این کود به دلیل داشتن فسفر بالا برای ریشه زایی بهتر و بیشتر در مراحل اولیه کاشت گیاهان و درختان مصرف میشود و کمک میکند گیاهان کوچک سریعتر رشد و مقاومت پیدا کنند.

کود NPK 15-5-30

حاوی پتاسیم و نیتروژن به نسبت بالایی است، بنابراین در زمان شروع و طی مراحل گلدهی و تشکیل میوه تاثیر مثبتی بر رشد گیاه، افزایش گلدهی و کیفیت محصول خواهد گذاشت. این کود علاوه بر درختان میوه در گیاهان گلدار و گلهای پیازی نیز به منظور افزایش کیفیت گل و حتی برای گیاهانی نظیر ارکیده کارایی دارد.

کود NPK 10-10-40 

نوع دیگری از کودهای پتاس بالاست که برای افزایش گلدهی و بالا بردن مقاومت گیاهان به آفات و بیماری ها کاربرد دارد و در گیاهان گلدار و گوشتی به عنوان یک کود اصلی مصرف میشود. از این کود بیشتر به جهت تامین پتاسیم در گیاهان مورد استفاده قرار میگیرد.

کود NPK 30-10-10

کودی با نیتروژن بالا مناسب برای مراحل آغاز رشد درختان و گیاهان و فراهم کردن نیتروژن لازم برای غذا سازی و تولید پروتئین در گیاه میباشد.

این کود جهت افزایش شاخه زایی و رشد رویشی انواع گیاهان کاربرد داشته و حجم گیاه را افزایش میدهد و میتواند با تسریع رشد شاخه ها و گیاه در اوایل رشد پایه خوبی برای تشکیل گل یا میوه ها ایجاد کند.

کود NPK 20-6-22

با داشتن سه عنصر اصلی نیاز گیاه به آنها را تامین میکند. پتاسیم و نیتروژن بالای آن در مرحله تشکیل میوه و همینطور شروع گلدهی تاثیر ویژه ای بر کیفیت گل و میوه خواهد داشت و فسفر اندک آن نیز در لقاح بیشتر گلها موثر خواهد بود.

این کود در گیاهان زینتی و آپارتمانی نیز قابل مصرف بوده و رشد رویشی با کیفیتی به همراه دارد.

کود NPK 10-30-20

به دلیل داشتن فسفر و پتاسیم بالا محرک ایده آل برای افزایش گلدهی در گیاهان مثمر و زینتی محسوب میشود. فسفر بالا حجم و کیفیت ریشه را افزایش داده و پتاسیم کیفیت و میزان گلدهی را بیشتر میکند، به این ترتیب شاهد گلدهی با کیفیت مطلوب در گیاخان هستیم.

مصرف این کود در درختان میوه موجب افزایش گرده گیاه و لقاح بهتر میشود، بنابراین محصولات باغی را نیز افزایش میدهد.

 

معرفی کود NPK 20-20-20

همانطور که گفته شد کود 20-20-20 NPK یا کود سه بیست یک کود کامل با فرمولاسیون کاملا متعادل میباشد.( 20% ازت، 20% فسفات، 20% پتاسیم)

دلایل استفاده از کود سه بیست :

  1. تناسب عناصر موجود در این کود برای همه گیاهان مناسب اند. درصد های متفاوت نمیتوانند عملکرد گسترده کود 20-20-20 را داشته باشند. همچنین ، تاثیر متقابل بین آنها باید کاملا بررسی شود و نمیتوان به طور دلخواه آن ها را ترکیب کرد.
  2. کود 20-20-20 میتواند در رشد و توسعه اولیه گیاهان کمک کند و نیازهای غذایی آنها را تامین کند.
  3. این نسبت معمولا برای تقویت و توسعه ساقه ها و برگ ها استفاده میشود. نیتروژن برای رشد سبزه و برگ ها، فسفر برای تقویت ریشه ها و پتاسیم برای تنظیم فعالیت های متابولیکی و تقویت مقاومت در برابر بیماری ها و تنش های محیطی ضروری است.

 

برای دریافت مطالب بیشتر (کود سه بیست) به مقاله مربوطه مراجعه فرمایید.

شرکت مایادشت پیشرو در صنعت گلخانه