کشت گلخانه ای

مقدمه

هر یک از گیاهان برای داشتن رشد مطلوب نیاز به شرایط خاصی از نظر شدت نور, دمای روزانه, دمای شبانه, میزان رطوبت هوا و خاک دارند.

برای تولید و پرورش تجاری گیاهان مرغوب در تمام طول سال باید شرایط محیطی مطلوب به همراه کنترل عوامل خسارت زا نظیر ( باد, طوفانهای ویرانگر, سرما و یخبندان ) از طریق ساختمانی بنام گلخانه ایجاد شود.

گلخانه به عنوان محیط کنترل شده مطرح میگردد و با توجه به نیاز روز افزون بازار چه از نظر تولید گل و گیاهان زینتی و چه از نظر سبزیجات و صیفی جات خارج از فصل

و همچنین تولید گیاهان دارویی این روش تولید امروزه به یکی از سودآورترین بخش های کشاورزی تبدیل شده است که البته سرمایه گذاری اولیه فراوانی را نیز طلب میکند.

با توجه به سرمایه گذاری زیادی که در این زمینه صورت میگیرد فقدان مدیریت صحیح در احداث گلخانه انتخاب مکان نوع گلخانه و پوشش آن باعث عدم بهره وری مناسب از سرمایه و امکانات خواهد شد.

 

 

Greenhouse

نمایی از یک گلخانه در ایران

مزایای کشت گلخانه ای

 

  1. صرفه جویی در مصرف آب
  2. افزایش تولید در واحد سطح
  3. تولید بیش از یک محصول در سال
  4. افزایش کیفیت محصول
  5. استفاده از اراضی غیرقابل کشت با سیستم هیدروپونیک
  6. عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی و امکان بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت
  7. تولید محصول در تمام فصول سال
  8. اشتغال زایی بیشتر در واحد سطح
  9. امکان استفاده از تکنین های جدید کشاورزی مانند کشت طبقاتی

 

محل احداث گلخانه

 

یکی از اولین تصمیماتی که باید اتخاذ شود این است که گلخانه به صورت یک واحد جداگانه در تماس با ساختمان های موجود یا به صورت بخشی از ساختمان های جدید ساخته شود. گلخانه های متصل به هم معمولا هزینه های ساخت و گرمایش کمتری داشته و دسترسی آیانتری دارند. اما گیاهان نور کمتری دریافت میکنند.
یک گلخانه مستقل میتواند در محلی دورتر از ساختمان های موجود ساخته شود. گیاهان در چنین گلخانه هایی نور خورشید را از همه ی جهات در یافت میکنند. این نوع گلخانه ها از نظر ساخت و سیستم  حرارتی بسیار گران هستند و هزینه های فوق العاده ای برای خطوط آب و برق لازم دارند.
یک گلخانه میتواند در هر اندازه ای ساخته شود اما کوچکترین گلخانه ای که میتوان در نظر گرفت چیزی در هر حدود 200 فوت مربع است ( 18.5 مترمربع).
گلخانه های کوچکتر به نسبت از لحاظ ساخت و عملکرد بسیار گران هستند.

 

مسائلی که باید برای احداث گلخانه در نظر گرفت:

 

  1. دسترسی به راه های حمل ونقل
  2. نوع سوخت مصرفی
  3. دسترسی به منابع آب با کیفیت و کمیت مناسب
  4. اثرات محیطی

 (شرکت مایادشت)  عرضه کننده محصولات گلخانه ای 

شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر با ما از طریق واتس آپ در ارتباط باشید.