توری سایبان یا توری شید

توری سایبان یا شبکه سایبان برای پوشش و محافظت هر نوع مکانی در برابر اثرات تخریب کننده نور آفتاب است. این اثرات مخرب، ناشی از اشعه فرابنفش (UV) موجود در نور خورشید است که هر نوع ماده ای را با گذر زمان و به تدریج رو به زوال و در نهایت تخریب کامل میبرد. 

 

مهم ترین زمینه های کاربرد توری سایه بان :

  • محافظت و پوشاندن گلخانه ها با پایین آوردن دمای محیط گلخانه (تا 10 درجه سانتیگرا) و تنظیم نور مناسب برای پرورش گلها و صیفی جات و سایر کشت ها
  • نصب در باغ ها برای محافظت درختان و میوه ها در برابر آفتاب سوختگی و کاهش چشمگیر مصرف آب در آبیاری درختان ( بیش از 30 درصد کاهش مصرف آب)
  • پوشش و سایه اندازی دامداری ها و محافظت دام در برابر تابش خورشید و تنش دمایی و همچنین جلوگیری از آسیب حشرات به دام
  • محوطه سازی و پوشش مراکز بازی و زمین های ورزشی و خاصیت بادشکنی توری سایبان برای فضای تحت پوشش
  • توری سایبان استخر پرورش ماهی برای پایین آوردن دمای محیط استخر و جلوگیری از آسیب آبزیان و تنش های دمایی در ماهیان
  • سایه اندازی با نصب توری سایبان در فضاهای باز و مسکونی و حیاط خانه ها
  • پوشش و سایه اندازی بر روی استخرها با توری سایبان برای جلوگیری از تشکیل خزه و جلبک در آب استخر و جلوگیری از تبخیر سطحی آب استخر
  • توری سایبان پارکینگ در رنگ های متنوع برای سایه اندازی و پوشش خودروها در برابر نور آفتاب و جلوگیری از بالا رفتن دمای درون اتومبیل

 

انواع توری شید بر اساس درصد سایه اندازی و کاربردشان :

  • توری شید 30 درصد:

انتخابی مناسب و اقتصادی برای پوشش و سایه اندازی برای مصارفی است که محصول مورد نظر به سایه کمی احتیاج دارد. مثلا در مناطقی که شدت تابش آفتاب در آنجا زیاد نیست.( برای گوجه فرنگی و صیفی جات با مقدار سایه اندازی 30 درصد (تا 50 درصد) استفاده میشود.

همچنین به منظور پوشش بعضی از باغ ها با توجه به ویژگی های آب و هوایی منطقه موردنظر نیز از این توری شید استفاده میشود. باغ انار از جمله این موارد است که بر اساس اقلیمی که باغ انار در آن قرار دارد، از میزان 30 تا 60 درصد سایه اندازی انتخاب میشود. یکی دیگر از مصارف توری شید 30 درصد، نصب آن به عنوان توری جمع آوری محصول برای درختان گوناگون مانند: درخت توت، زیتون و بادام است که باعث بهبود چشمگیر بازدهی برداشت محصولات میشود.

  • توری شید 50 درصد:

 برای کاربردهایی است که نیاز به سایه اندازی متوسط باشد، این توری سایه انداز کاربردهای متوعی در کشت های گلخانه ای دارد. شید گلخانه برای صیفی جات مانند: گوجه فرنگی و فلفل دلمه در بسیاری از مناطق مرکزی تا جنوب ایران توری سایه انداز 50 درصد میباشد. همچنین توری سایبان باغی برای بسیاری از مناطق ایران، توری سایه بان 50 درصد است که کمک شایانی به جلوگیری از آفتاب سوختگی میوه های درختان نموده است.

  • توری شید 60 درصد:

انتخابی ایده آل برای گلخانه داران، برای طیف وسیعی از کشت های گل و گیاه و کشت های گلخانه ای به منظور ممانعت از نور شدید آفتاب و تنظیم مناسب نور تابیده شده به شمار می آید. همچنین برای منطقی که آفتاب سوختگی شدید است، پوشش بسیار مناسبی برای باغ ها میباشد.

  • توری شید 80 درصد:

 از پرکاربردترین توری های سایه بان بشمار می آید و در زمینه های گوناگونی استفاده میشود. علاوه بر استفاده از این شید گلخانه برای پوشش بسیاری از گلخانه ها، از این محصول در زنگ های متنوع : آبی یا سبز به عنوان توری سایه انداز در خانه ها و محوطه سازی مناطق تفریحی و یا ورزشی استفاده میشود. همچنین از این محصول به صورت گسترده ای به عنوان سایبان پارکینگ ها، پوشش آلاچیق ها و استراحتگاه ها، استخر و زمین های بازی استفاده میشود.

  • توری شید 90 درصد:

 پوششی ایده آل با سایه اندازی بسیار مناسب برای کاربردهای خانگی، ورزشی، زمین های بازی و تفریحی است. توری سایبان 90 درصد، علاوه بر سایه اندازی بالا، پوشانندگی بالایی نیز دارد. که برای مصارفی همچون حصارکشی و فنس کشی و ایجاد محیط های شخصی نیز انتخاب مناسبی به شمار میرود.

 

انواع توری شید بر اساس رنگ و کاربردشان: 

گیاهان تحت تابش طیف های رنگی مختلف، رشد و بازدهی متفاوتی داشته و در بعضی طیف های رنگی رشد بهتری نسبت به سایر رنگ ها دارند. این موضوع با بکارگیری و نصب شبکه های توری سایه بان رنگی (فتوسلکتیو) به شکل مناسبی بر فرآیند رشد گیاه تحت کشت اعمال میشود. توری شید سبز، توری شید سفید و انواع سایبان رنگی دیگر مانند: مشکی، قرمز،بژ(خاکی)، آبی و سایبان های دو رنگ از جمله رنگ های مختلف توری سایبان هستند.

  • توری سایبان سبز:

یکی از پرمصرف ترین انواع توری شید گلخانه در ایران میباشد که در موارد مختلفی از جمله : پوشش و سایه اندازی گلخانه ها و باغ ها مورد استفاده قرار گرفته است. عملکرد مطلوب این پوشش سایبان در سایه اندازی و پایین آوردن دمای محیط تحت پوشش، موجب شده است که توری شید سبز به طور وسیعی در بسیاری از مناطق استفاده شود.

علاوه بر مصرف فراوان توری شید در صنعت گلخانه، پوشش درختان باغ ها برای محصولات مختلف، پوشش سایبان استخر، سایبان دامداری ها از جمله زمینه های کاربرد متنوع این رنگ از توری سایه انداز میباشد.

  • توری سایبان سفید:

بسیاری از گل ها از جمله: ژربرا، میخک، آلسترومریا نیاز به توری شید به رنگ سفید دارند. همچنین بر اساس بعضی پژوهش ها و مطالعات عملی صورت گرفته، در میوه هایی نظیر: هلو، سیب، توت فرنگی و انجیر با استفاده از شبکه سایبان سفید محصول بیشتر و بهتری به دست آمده است. در مواردی از این دست نصب توری شید سبز تاثیر مناسبی نداشته و حتی میتواند بر رشد و گلدهی گیاه تاثیر منفی داشته باشد. توری شید گلخانه سفید با تراکم سایه اندازی 80 و 90 درصد برای پرورش گل ها در گلخانه کاربرد بسیار زیادی دارد.

توری شید سفید با تراکم 50 و 60 درصد، علاوه بر سایه اندازی روی گلخانه، برای پوشش و سایه اندازی روی باغ ها و درختان میوه به کار میرود. توری شید سفید 30 درصد علاوه بر پوشش و سایه اندازی صیفی جات، به صورت گسترده ای در صنعت ساخت و ساز برای پوشش و نمای ساختمان ها و بناهای در حال احداث استفاده میشود.

بنابر گزارش های بدست آمده، استفاده از شید گلخانه سفید به علت رشد سریعتر گیاه بخصوص در گیاهان گلدار به صورت روزافزونی در زمینه های مختلف گلخانه ای و پرورش گل در حال گسترش است.

  • توری سایبان بژ( خاکی ) :

توری سایبان بژ، از جمله توری های سایه انداز رنگی است که در سالهای اخیر برای پوشش و سایه اندازی در فضاهای تفریحی و مسکونی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. شبکه سایبان بژ انتخاب ایده آلی برای پوشش آلاچیق ها، سایه اندازی در منازل و محیط های مسکونی، اداری و تفریحی، پشش پارکینگها و مواردی از این دست میباشد.

  • توری سایبان خاکستری:

گزینه ای مناسب برای پوشش ها و سایه اندازی در محوطه سازی و اربردهای مسکونی و تفریحی است که جلوه مناسبی به محیط های تحت پوشش خود میدهد.

 

 

نحوه ی نصب توری سایبان و نگهداری درست توری شید :

نکات زیر مواردی هستند که رعایت آنها برای ماندگاری و دوام بیشتر توری سایبان بر روی گلخانه ها و باغ ها بسیار موثر است:

  • توری شید با توجه به مشخصات و ابعاد فضایی که برای پوشش در نظر گرفته شده، انتخاب شود. در زمان نصب توری سایبان، کشش توری نباید باعث تغییر ابعاد آن شود.
  • موادی از قبیل: سیمان، آهک، ترکیبات دارای گوگرد و کودهای شیمیایی نقشی مخرب بر روی ترکیبات آنتی یووی موجود در توری های محافظ دارند. در شرایطی که این گونه مواد در مجاورت شید گلخانه قرار بگیرند، مقاومت و پایداری آن را در مقابل آفتاب بسیار پایین می آورند.
  •  توصیه میشود بعد از تحویل بسته های توری سایه اندازف توری ها در محلی سرپوشیده بطوریکه تحت تابشی مستقیم نور آفتاب قرار نگیرند، نگهداری شوند و تا موقع استفاده در مکان موردنظر، در معرض آفتاب قرار نگیرند.
  • در هنگام نصب توری شید باید دقت شود تا توری با اجسام برنده و تیز در تماس نباشد.
  • در صورتیکه برای نصب توری شید از سازه نگهدارنده استفاده میشود، ترجیحا از سیم بکسل روکش دار و یا لوله های فلزی که با مواد پلاستیکی یا لاستیکی پوشانده شده اند، استفاده شود.
  • در فصل ها و زمان هایی که به توری سایه بان نیاز نیست، بهتر است آن را با دقت جمع کرده و در محلی که سرپوشیده باشد، برای مصرف آتی نگه داشت.
  • در صورتیکه توری سایبان برای پوشش گلخانه ها در نظر گرفته شده، بهتر است روی نایلون گلخانه نصب شود.( با این کار عمر نایلون گلخانه نیز افزایش میابد.)

ضریب سایه اندازی توری سایبان :

(Shade Factor) ضریب سایه اندازی توری سایبان که به صورت درصد بیان میشود، به نسبت نور مسدود شده توسط توری شید به مقدار کل نور تابیده شده به سطح شبکه سایبان گفته میشود. برای مثال: شید گلخانه با ضریب سایه اندازی 80 درصد به این معنی است که این توری سایه انداز 80 درصد نور تابیده شده به سطح توری شید را فیلتر کرده و 20 درصد نور تابیده شده از آن عبور کرده و به فضای تحت پوشش توری شید میرسد.

 

پرسش های متدارول در مورد توری های سایه بان :

 

طول عمر توری سایبان چقدر است ؟

طول عمر توری سایه انداز علاوه بر کیفیت مواد اولیه و رنگ مصرفی، وابستگی بسیار زیادی به افزودنی آنتی یووی استفاده شده در فرمولاسیون تولید توری شید، به عنوان پارامتر مقاوم کننده این محصول در برابر آفتاب دارد. بسته به کیفیت مواد آنتی یووی استفاده شده در تولید توری شید گلخانه، طول عمر و ماندگاری آن میتواند از 6 ماه تا بیش از 8 سال باشد.

توری سایبان چطور از گیاهان محافظت میکند ؟

استفاده از توری شید به ویژه در طول گرم ترین زمان سال، میتواند فتوسنتز و تولید محصول را افزایش داده و فصل رشد را نیز طولانی تر کند. ( نور بیش از حد خورشید میتواند مقدار فتوسنتز و محصول گیاه را کاهش دهد.)

توری سایبان چطور از درختان و گیاهان در برابر وزش باد محافظت میکند؟

توری سایبان با هر میزان از تراکم بافت، خاصیت بادشکن ( Windbreaking ) دارد. توری شید، سرعت باد را در سطح تاج درخت کاهش میدهد. سرعت وزش باد تقریبا 50 درصد در زیر شبکه های توری سایبان با تراکم سایه اندازی 30 درصد کاهش میابد.

هر چقدر که ضریب سایه اندازی (تراکم توری) افزایش یابد، کاهش سرعت باد نیز محسوس تر میشود. ( به عنوان مثال: سرعت وزش باد در زیر توری های شید با تراکم 50 درصد با پوشش در بالا و کناره ها در مقایسه با حالت بدون پوشش به طور متوسط 90 درصد کاهش میبابد. ( نوع ترکیب مواد، تراکم نخ و الگوی بافت شبکه، همگی میتوانند بر کاهش شدت باد تاثیر بگذارند.)

 

مایادشت پیشرو در صنعت گلخانه



advanced-floating-content-close-btnدانلود کاتالوگ